Onbekend maakt onbemind
Op weg naar praktische interventies bij bewonersbetrokkenheid in het toeristische domein
Betrokkenheid en draagvlak onder inwoners zijn essentieel voor de duurzame ontwikkeling van Nederland als bestemming. Naast overheden en ondernemers zijn het immers vooral inwoners die een bestemming maken. Veel gemeenten in Nederland willen hun inwoners dan ook graag betrekken bij de ontwikkeling van toerisme. Een praktisch toepasbaar kader is essentieel om participatietrajecten efficiënt en effectief in te zetten. Dit onderzoeksproject richt zich op de binnenstad van Utrecht en streeft ernaar inzichten te bieden die ook van waarde zijn voor andere bestemmingen in Nederland.
Aanleiding
De leidraad Bestemmingsmanagement en Perspectief 2030 legt de gezamenlijke ambitie vast om te streven naar Nederland als bewuste bestemming. Voor een duurzame ontwikkeling van Nederland als bestemming is betrokkenheid en draagvlak onder inwoners essentieel. Het zijn immers niet alleen overheden en ondernemers, maar juist ook inwoners die een bestemming vormgeven.
Veel bestemmingsgebieden, waaronder Utrecht, zijn nog steeds op zoek naar de meest effectieve manier om bewoners te betrekken en een open dialoog met hen aan te gaan over toerisme. Door te starten met een gesprek met diverse belanghebbenden, en te luisteren naar hun verschillende standpunten, zorgen en kansen, kan er een gemeenschappelijk doel geformuleerd worden.
Probleemoplossing
Dit project heeft als doel praktische inzichten te verschaffen in het gebruik van bepaalde type interventies bij participatietrajecten met aandacht voor de (on)wenselijkheden rondom het betrekken van bewoners bij toerisme.
Hierbij is de hoofdvraag van dit onderzoek:
‘Op welke manier kunnen interventies gericht op ’residentempowerment’ (specifiek: betrokkenheid of participatie) het meest effectief worden ingezet om het sentiment en de houding onder inwoners ten aanzien van toerisme op een positieve wijze te beïnvloeden?’
Het projectteam bestaat uit:
- NHL Stenden / European Tourism Futures Institute
- Breda University of Applied Sciences
- HZ Kenniscentrum Kusttoerisme
- Utrecht Marketing
- Universiteit Utrecht
- Gemeente Utrecht
Aanpak
Het onderzoek start met een kwantitatieve studie (nulmeting) onder bewoners van Utrecht volgens het RETS-model. Dit model omvat een gevalideerde vragenlijst met verschillende stellingen over het draagvlak voor toerisme. Deze studie vormt de basis voor de selectie van 32 respondenten die bereid zijn dieper in te gaan op het onderwerp toerisme in vier verschillende focusgroepen. Mogelijke interventies worden getest in de verschillende focusgroepen met inwoners. Naderhand volgt een nieuwe meting onder de deelnemers, om na te gaan in hoeverre de dialoogvoering en de informatieverstrekking mogelijk invloed hebben gehad op de steun voor toerisme.
Resultaat
Momenteel wordt de nulmeting uitgevoerd aan de hand van het RETS-model. Op basis van de eerste resultaten hieruit blijkt dat er veel interesse is voor (meer) betrokkenheid bij de ontwikkeling en de uitvoering van toeristisch beleid en dat men een overwegend positieve kijk heeft op toerisme. Lees het rapport hier.
Dit onderzoeksproject loopt van september 2023 tot mei 2024