Millennials en Generatie Z: uitdagingen en toekomstperspectieven voor internationaal toerisme
Eén van de uitgaves van ons Journal of Tourism Futures onderzoekt de toekomst door ogen van diverse generaties. De generatieverschuiving vertegenwoordigt een belangrijke factor die de toekomst van het toerisme zal bepalen. Deze speciale uitgave richt zich op de relatie tussen de Millennial Generation, Generatie Z en toerisme. Deze generaties vertegenwoordigen op vele manieren een duidelijke breuk met het verleden.
Wie zijn millennials?
Millennials reizen vaker, boeken vaker via internet, verkennen meer bestemmingen, blijven de reistrends volgen, zoeken naar ervaringen en informatie en proberen zo veel mogelijk uit hun reis te halen, ook in cultureel begrip. Omdat ze technologisch ‘slim’ zijn en actief betrokken zijn bij sociale media om te communiceren en hun reiservaringen en gevoelens te delen, zijn ze ‘natuurlijke’ promoters en beïnvloeders.
Millennials vs Generation Z: hoe ze vergelijken?
Generatie Z is een algemene naam voor de groep die na millennials geboren is: de eerste generatie van de 21e eeuw. Zij:
- zijn hoogopgeleid, creatief en innovatief
- zijn pragmatisch, hardwerkend en multi-taskers met korte aandachtsboog
- hebben specifieke behoeften aan communicatie en consumptie
- hebben meer gemeen met hun internationale leeftijdsgenoten dan welke vorige generatie dan ook
- hebben internationale waarden en zijn in toenemende mate bewuste consumenten, gevormd door de turbulente tijden waarin ze zijn opgegroeid, te midden van de economische onzekerheid en milieucrisis.
Beter inzicht in generatieverschuivingen en toerisme
Op basis van deze kenmerken en het belang van generaties voor de toekomst van toerisme is editie 4.1 van het Journal of Tourism Futures uitgebracht, beoordeeld door professoren Fabio Corbisiero en Elisabetta Ruspini. Deze editie is bedoeld om nieuwe kennis toe te voegen aan de bestaande literatuur over generatieverschuivingen en toerisme. Acht artikelen van academici uit Azië, Europa en de VS beschrijven een aantal kwesties, zoals verwachtingen en gedrag tussen de twee generaties, duurzaam toerisme, technologie en toerisme en hoe de toeristische sector zich moet voorbereiden op de generatiewisseling.
1 å