Innovatief gebruik van data voor toerisme

Toerisme is de snelst groeiende sector ter wereld en heeft daarmee een gigantische impact op vele facetten van onze samenleving. Jaarlijks groeit het aantal toeristen met 7% en zorgt de sector voor 10.4% van het wereldwijde BNP, 313 miljoen banen en 9.9% van de werkgelegenheid (WTTC, 2018). Ook in Nederland wordt de aankomende jaren forse groei verwacht en hierbij komt er meer nadruk op regio’s zoals Fryslân. In economische zin is toerisme dus van groot belang, maar het heeft ook enorme impact op zowel landschap als gemeenschap.

Ontbreken inzichten op basis van data en informatie

Het is dus cruciaal om kennis hierover te vergaren en te monitoren. Het hebben van goede data en informatie is dan essentieel. Ondanks het belang van toerisme weten we er eigenlijk nog veel te weinig vanaf. De toeristisch-recreatieve sector en de impact die het heeft op economie, ecologie en de maatschappij roept legio vragen op:

  • hoeveel mensen komen er naar Friesland?
  • hoe verplaatsen ze zich?
  • welke plekken doen ze aan?
  • hoe waarderen verschillende typen toeristen deze plekken?
  • hoeveel wordt er besteed door toeristen?
  • welke bedrijven in de sector zijn succesvol en welke zitten in zwaar weer?
  • hoe kijken bewoners aan tegen toerisme?

Echter, het vinden van antwoorden op deze vragen is een enorme uitdaging gebleken.

DataFryslân: samenwerking op het gebied van toeristische data

Sinds een paar maanden is onze toerisme expert Jasper Heslinga begonnen bij DataFryslân als programmaleider waar hij verantwoordelijk is voor het onderzoeksprogramma voor toerisme en recreatie. DataFryslân heeft als doel te werken aan het verbeteren en versnellen van de datavolwassenheid in Fryslân. Hierbij staat samenwerking centraal. Bij de samenwerkingspartners gebeurt natuurlijk al het nodige op het gebied van data. DataFryslân probeert hier op voort te bouwen en bijvoorbeeld ook te stimuleren dat kennis beter wordt gedeeld. Daarnaast wordt er in samenspraak met de partners gekeken naar de potentie van nieuwe databronnen en nieuwe methodieken. Denk bijvoorbeeld aan de schat aan informatie die op sociale media te vinden is.

Programma Toerisme & Recreatie

Als programmaleider voor Toerisme & Recreatie bij DataFryslân hoopt Jasper de aankomende tijd de puzzelstukjes bijeen te krijgen om antwoorden op de bovengestelde vragen te kunnen vinden. Binnen het Programma Toerisme & Recreatie zijn de afgelopen projecten gestart of starten binnenkort:

  • Project 1: Wie, wat, waar (basisinformatie toerisme en recreatie)
  • Project 2: Scraping & tekstanalyse
  • Project 3: Bewonerspanel over toerisme en recreatie
  • Project 4: Vitaliteit toeristisch-recreatieve sector in Fryslân
  • Project 5: Customer journey van bezoekers aan Fryslân
  • Project 6: Beeldanalyse (satellietdata)

Heeft u ideeën voor het gebruik van nieuwe databronnen en nieuwe onderzoeksmethodieken om de toeristische sector te versterken? Laat het Jasper weten.

1 å